VARNING! Kund "jagad" med bil på väg till BhPia!

Igår hade jag Drop In i butiken precis som vanligt, det var kunder hos mig hela tiden och det flöt på bra för kunderna avlöste varandra och ingen har behövt vänta.
Parkeringen var inte varit full men ändå har det varit ett mindre trafikkaos i lilla Lillebacka!

Nu kommer jag beskriva vad jag såg, jag skriver inte det här inlägget för att hänga ut någon av de inblandade. Däremot vill jag att fler ska läsa för att inte råka ut för samma sak nästa gång ni kommer till min butik. Det som hände igår är något både jag och Jonathan känner påverkar oss men som vi samtidigt inte kan göra något åt, tro oss, vi har försökt. Nu ska ni få höra en konstig historia, skriv gärna en rad men håll god ton så inte saker och ting eskalerar mer. Det handlar trots allt om en liten pyttesak som förstorats upp, ok? ;)

En ny kund är på väg till butiken, hon svänger upp från gamla E6, följer skyltning mot BhPia men är ändå lite osäker när hon är utanför. Hon missar antagligen skylten som sitter på garaget och även skylten "kundparkering" som sitter på huset. Så hon kör sakta förbi, det är då jag kollar ut genom fönstret från butiken som ligger längre in på tomten. Ser att vår grannes bil kommer i fatt min kunds bil och kör upp bakom. Kunden blir antagligen stressad av detta (skulle jag också blivit) och missar skylten som står efter vårt hus, ni vet den med texten:



Jag funderar nu på vad jag ska göra, där i butiken. Ska jag springa ut nu när jag ser att bil nummer ett svänger vänster in på gården för att släppa förbi bil nummer två (som bor in till vänster och är ganska trött på vändande bilar trots skyltar och information muntligt och via sociala medier) för att försöka förklara för vår granne att kunden inte alls menar något illa. Det kanske inte ens är min kund? Det kanske är någon som ska till någon annan granne? Jag har faktiskt ingen aning för som sagt, det är Drop In och alla är välkomna. I vilket fall kan kunden inte backa tillbaka.

Nu händer det som förvånar mig (men antagligen ännu mera bil nummer ett som nu försöker lägga i backen för att komma tillbaka) mest. Bil nummer två kör fram mot sidan på bil nummer ett, tutar och hötter med näven. Jag tycker så synd om tjejen i bil nummer ett, jag hade också haft panik om jag var hon! Först komma till ett nytt ställe, sedan missa skyltning (kanske veta om att man gjort fel men liksom försökt att göra rätt eftersom hon trots allt kände sig jagad av bilen bakom) och mitt i allt detta backa ut på vägen igen. Tack och lov att det inte hände något mer för stressade förare är inte bra alls, vi har alla som har körkort befunnit oss i situationer då det är svårt att tänka klart och tagit fel beslut.
I den bästa av världar skulle vår granne (som vi pratat med flera gånger vid det här laget om problemet med personer som vänder på deras gård, vi håller med men kan inte göra mer än vi gjort) gått ur sin bil och förklarat för (som det visar sig vara, det var inte ens säkert att bil ett skulle till butiken) min kund att hon nästa gång ska följa uppmaningen på skylten ovan men så blev det tyvärr inte.

Så, bil ett kör tillbaka, parkerar hos mig och kommer gående mot butiken för att använda sitt presentkort hon fått. Jag ber om ursäkt för vår grannes beteende och välkomnar henne till butiken och förklarar att det varit problem tidigare och att det antagligen är därför reaktionen blev så stark. Som tur är var tjejen inte helt knäckt, jag vet många som skulle regerat helt annorlunda.
Det hade inte varit en konstig reaktion alls att bli ledsen, upprörd eller riktigt arg. Tur att min kund hade en bra dag, jag hoppas hon inte tänkt lika mycket på incidenten som jag gjort. 

Själv sitter jag trots allt och skriver ett blogginlägg för att än en gång lyfta vårt lilla problem som uppenbarligen blivit ett väldigt stort problem för någon annan. Å ena sidan är det ett problem för att vi inte vill störa våra grannar, å andra sidan är det ett problem att mina kunder råkar illa ut när det kommer hit. Jag vill såklart att ni ska känna er välkomna och trivas här, det är en av mina grunder i företaget.

Jag har svårt att släppa detta och funderar på vad jag kan göra mer.
Skyltar finns, vägbeskrivning finns att hitta här, på Facebook, orienteringstavlan på väg hit och på alla lappar vi trycker upp.
Jag pratar ofta med mina kunder innan de ska hit, när det parkerat eller när de ska åka.
Att vi behöver högre skyltar håller jag med om men tyvärr säger vägföreningen nej pga snöröjning.
Jag hoppas att få sätta upp större vägvisare men det är upp till vägföreningen till vår lilla väg, i dagsläget har jag faktiskt inte tillåtelse att ha uppe mina "mäklarskyltar" heller.

Jonathan kom på att vi kan sätta en skylt till på sidan av garaget men samtidigt känns det konstigt att sätta upp för många skyltar, det kanske är bättre med en beachflagga i rabatten så kunder inte missar att de är framme?

Har ni något förslag som vi inte har tänkt på? Hade du problem att hitta hit eller parkera?
Vad saknade du?
Vi har grävt ut vår parkering redan och kan inte ta mer på gräsmattan än vad vi redan gjort...
Det är inte meningen att det ska vara fler än fem personer i butiken åt gången för då är det fullt.
Få kunder per tillfälle gör att jag kan ge bra service.

Att få ut information, litet som stort, är supersvårt. Det är alltid någon som missar eller missförstår den, så kommer det alltid att vara. Med den här texten vill jag inte döma eller hänga ut någon, det är bara det enda sättet för mig att komma ett steg till åt rätt riktning. Jag tar ingens parti, alla kan göra misstag. Jag tycker bara det är tråkigt att det blir så hård ton över ett (från kundens) litet misstag, hon kommer garanterat inte att vända igen men kanske kommer någon annan göra det och då hoppas jag att den personen inte tar illa vid sig. Personligen hade jag blivit ledsen, jag är ledsen nu för min kunds skull och hoppas att hon vågar komma tillbaka.
Jag har lagt in mina egna tankar när jag beskriver händelseförloppet igår, det var inte jag som körde och vet inte exakt hur de inblandade kände sig, jag kan kan bara tänka mig in i situationen.
Hur hade du reagerat om du var i bil nummer ett eller två?

Tack för att du läste min text och välkommen till Lillebacka! Det kommer säkert gå bättre nästa gång!

/BhPia



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

BhPias testpanelen har sagt sitt, så här fungerar ByeBra Brösttejp! Vågar Du testa?

Vilken färg är egentligen nude, skin, eller hudfärgad? Jag vet inte! ;)

Vinnare av lyftande brösttejp, perfekt testpanel!