BhPia i VarbergsPosten 121212

Klicka för att läsa artikeln i VarbergsPosten 121212

Pia skänker begagnat för byst
Behåcoach Pia Abrahamsson, 27 år, från Kungsäter, gör vad hon själv kallar en annorlunda insamling. Genom P3:s Musikhjälpen skänker hon en femma för varje insamlad begagnad behå och i vår skickar hon dessutom ned begagnade underkläder till Kenya.
BEGAGNAT UPPTILL. Pia Abrahamsson är ett av välgörenhetens ansikten. Hon samlar in second hand-behåar till Kenya och i samarbete med en kollega i Falkenberg skänker hon pengar till Musikhjälpen.
Fotograf: Mia Petzäll
Du samlar in underkläder, varför?
– För att jag träffade en bekant som åker till Kenya i vår i samarbete med  organisationen Global Relations. Så jag samlar in behåar och underdelar fram till den 1 april (2013) som kommer att skickas med dit. Jag ville gärna ta det ett steg längre och har också startat ett samarbete med P3:s Musikhjälpen där jag skänker fem kronor för varje insamlad behå mellan den 10-16 december. Det blir en dubbel insamling kan man säga.
Hur går insamlingen till rent praktiskt?
– Det är kul för det har faktiskt spridit sig. Vi är nu 20 behåambassadörer runtom i Sverige som är med i insamlingen till Kenya, som man kan lämna in eller skicka till. Jag har öppet hus och samlar in hemma hos mig i Kungsäter på torsdag (läs i morgon).
Vill folk verkligen skänka sina begagnade underkläder?
– Ja, de ska ju vara hela och rena förstås. Nio av tio av de kunder jag träffar har på sig en behå i fel storlek eller modell. Många gånger när de provat en som passar säger de ”Nu ska jag slänga alla gamla där hemma” och det är ju tråkigt.  Underkläder är inte det viktigaste som finns men det sprider glädje och utan behå kan både axlar och rygg ta skada. När de åker ned till Kenya kommer de bland annat att besöka en kvinnoklinik och skänka amningsbehåar.
Du jobbar med underkläder annars också. Vad är roligast med det?
– Det är roligt att hjälpa folk att få en ny kroppsform genom att exempelvis lyfta bysten med rätt behå. Det blir en aha-upplevelse.
I år går insamlingen till P3:s Musikhjälpen till ”Barnen i slummen har rätt till rent vatten”. Mer info finns på: http://bhpia.blogspot.se/2012/12/insamling-av-underklader-ambassadorer.html.
Linda Glendell
linda.glendell@varbergsposten.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

BhPias testpanelen har sagt sitt, så här fungerar ByeBra Brösttejp! Vågar Du testa?

Vinnare av lyftande brösttejp, perfekt testpanel!

Vilken färg är egentligen nude, skin, eller hudfärgad? Jag vet inte! ;)