Japp, allt är mitt fel. Jorå, bara mitt! Tips och trix för shopping på nätet!


 Hej!

Nu ska jag skriva av mig lite. Inte för att jag är varken arg, ledsen eller upprörd. Jag är ganska... mätt? Kan det vara ett bra ord i stället för att skriva "van"?  Jag vänjer mig aldrig vid de problem som kan tänka att dyka upp när man som jag jobbar som säljare. Säljare i sig kan ofta ha en negativ klang men jag ser mig inte som en säljare som ringer och tjatar om det ena eller det andra som jag inte är intresserad av.
För mig är det mycket viktigare att en kund som kommer till mig köper sådant som hen vill ha och som kommer till användning, vårt konsumtionssamhälle är HELT galet och det är inte ok att köpa saker som sedan bara ligger i en låda. Spelar ingen roll om det är en BH för 129 kr eller 799 kr.
Den skall bäras, tyckas om, tas hand om och... Slitas. För produkter som används mycket slits.
Skor, väskor, tröjor. Glasögon, ringar eller byxor. Används det så slits det.

Hur gör jag då när en kund kommer med en BH som är, säg två år gammal, där bygeln gått av och kunden vill ha en ny BH? Hade jag haft tillgång till byglar skulle jag kunna skicka en bygel till kunden men tyvärr har varken jag eller mina leverantörer tillgång till reservdelar. Dock letar jag alltid efter byglar i större storlekar, jag fått ett hett tips och hoppas att en sida på nätet skall vara lösningen för utslitna kupor som ändå går att laga. För laga ska man göra om det går men jag är inte rätt person att utföra den lagningen. Jag är bra på andra saker, sy är inte en av mina skills.
När produkter går sönder vill jag alltid veta ungefär hur många gånger per vecka de använts och hur de tvättats, jag har ett helt gäng med bra tips på hur man får underkläderna att hålla lika länge som mina egna underkläder håller och om dessa tvättråd följs är det väldigt ovanligt att de går sönder. Rör det sig om fabrikationsfel kommer dessa alltid när plagget är nyare och då är det inga problem att göra en reklamation hos mig som jag sedan skickar till mina leverantörer för bedömning. Är du osäker på om det är slitage eller sistnämnda? Kontakta mig hellre en gång för mycket än en gång för lite men om du vet att du t.ex tvättat i maskin eller bara använt en BH under lång period utan att varva med andra BH så kommer jag antagligen svara att det är slitage.
Supertråkigt svar, jag vet! Men det är normalt att omkretsar töjer sig och att vita BH blir grå. Sorry!

Hur gör ni när ni kontaktat företag som inte svarat via telefon? Mailar ni eller hur gör ni? Själv brukar jag alltid maila eller kontakta företaget via hemsida eller sociala medier först och sedan ringa om jag inte får svar. Mina frågor brukar oftast handla om enkla saker som kan svaras på i text, t.ex bokningar, priser eller leveranstid eller vad det nu är jag vill ha svar på. Jag kollar alltid min mail och sociala medier flera gånger varje dag, oftast även när jag är "ledig". Kan jag svara direkt gör jag det men jag går inte ut till butiken och kollar om en produkt finns i lager en måndagkväll kl 22.00. Det gör jag inte. Men jag tänker på det och funderar varför personen som skickar ett sms inte kan vänta tills dagen efter. Men det är ju bara ett sms, bättre än när det ringer två timmar tidigare med samma fråga. Och om jag sitter och jobbar i butiken efter en gruppförsäljning kan jag såklart svara men det känns alltid jobbigt att få kritik för att jag inte svarar i telefon på första försöket. Telefonen för mig som egenföretagare är en pryl jag använder och oftast har med mig men jag svarar inte om jag hjälper en kund, pillar bort flis som fastnat i ett transportband eller om jag står i kassan och ska betala. Det passar helt enkelt inte alltid att svara och om samma person ringer igen, ofta direkt efteråt, kan jag faktiskt inte svara då heller, Får jag däremot ett sms kan jag svara på det efter att flisen är bortpillad, påsen med mat är packad eller efter att kunden gått. Jag tänker att det är bättre att personen som ringer inte får något svar än att jag måste avbryta allt jag gör, hade jag varit BH-provande kund skulle jag bli väldigt irriterad om personen som hjälper mig står med luren i örat... Hur känner ni? Vad är värst?

I går kväll fick jag ett meddelande på Facebook där det stod: "Hej. Får inget svar varken på erat frågeformulär på hemsidan eller numret ni hänvisar att smsa till. Undrar om det finns tid på onsdag"
Fick lite ont i magen då jag var helt säkert på att jag svarat kunden via mailet som skickats och gick igenom telefonen för att se om jag missat något sms. Kollade på morgonen och jo, jag hade svarat. Inget sms hade kommit och jag såg inte ens ett missat samtal med det numret. Själv ber jag om ursäkt, gärna i tid och otid, såå jag bad om ursäkt för att sms inte kommit fram (?) och att kund inte mottagit (?) mailsvaret som jag skickat.

Ibland önskar jag att vi var 10 personer minst som var BhPia. Då skulle jag skylla på mina kollegor, skicka ärenden vidare och slippa ta allt ansvar själv. Haha. Såklart inte. Men det är baksidan av det här i övrigt underbara jobbet som jag älskar. Allt har en baksida, tack och lov är det en väldigt liten del av mitt jobb men det överskuggar mycket av det som är bra. Med det här långa inlägget vill jag tipsa om följande saker, inte bara hos mig utan även i andra webshopar:

*Kolla själv först! Massor av svar finns redan under fliken "Frågor & Svar". Väldigt många frågor jag svarar på är om den eller den storleken finns i lager. Det står på hemsidan när du väljer din storlek i rullmenyn på varje produkt. Snabbt svar för kunden, finns den inte i lager står det också om den går att beställa hem. Promise!

*Nästa vanliga fråga är hur lång leveranstiden är på beställningsvaror. På alla produkter som går att beställa hem står det att det är upp till 4 veckor. Det kan ta upp till 4 veckor, det är därför jag skrivit så. Jag har även lagt in ett extra mail som skickas ut när man beställt just en beställningsvara där det står mer info om leveranstiden. Mailar ni mig och frågar får ni samma svar, oftast tar det 2 veckor men ibland tar det, tro det eller ej, 4 veckor. Hade jag kunnat svara exakt hade jag gjort det, okaaaaj? 

*Nästa problem är att kunder, i webshopen, beställer hem ett helt gäng BH. Inget konstigt, jag har många kunder som köper en handfull på en gång utan att lämna tillbaka eller byta. Däremot är det inte ok att lägga order på beställningsvaror, prova hemma och sedan skicka in returen efter det att ångerrätten gått ut. Beställer kunden 5 BH och skickar tillbaka 5 BH och vill byta två av dem till två andra har jag köpt hem just 5 BH som jag måste hitta nya köpare till. Sedan måste jag beställa hem ytterligare två BH som skickas ut gratis. Om kund inte vill byta ligger jag kort och gott 5 Bh back. 
Ni hänger med på att denna leverans ger ganska mycket extra jobb och noll kronor i pengar till BhPia. Inget jag kan göra något åt men jag tror att många tror att det inte kostar företaget något alls. Fel. Det är vår största kostnad. Inget att hänga läpp över, så är det när jag vill erbjuda alla storlekar som finns, inte bara dem som råkar finnas i lager just nu.

Har du orkat läsa hela den här texten så tackar jag hjärtligt för din tid, texten kanske inte har gett dig ett dugg men jag är i alla fall glad att du läste den. Kanske slipper du kontakta kundtjänst (även i andra webshopar, vi fungerar ungefär likadant) en extra gång eller så har du fått upp ögonen för något annat. Sparar tid för både kund och företag, självklart ska man höra av sig om man inte hittar svaret på sidan men man kan scrolla runt lite först tänker jag.

Sist men inte minst vill jag tipsa om det bästa sättet för att undvika problem med byten och utgångna 14 dagar...

*****

Kom till butiken och prova, boka en tid för personlig utprovning och få massor av tid att prova olika modeller och storlekar. Nästa gång kan du rådfråga mig innan du beställer i webshopen så hjälper jag dig att hitta rätt på distans också. Då vet jag vilka modeller som passar just dig och vilka storlekar du testat. Heja, heja! 

/Pia

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

BhPias testpanelen har sagt sitt, så här fungerar ByeBra Brösttejp! Vågar Du testa?

Vilken färg är egentligen nude, skin, eller hudfärgad? Jag vet inte! ;)

Vinnare av lyftande brösttejp, perfekt testpanel!