Ny öppettid för Drop In! Onsdag kl 15-18! + OB-tillägg

Hej!

Visst är det underbart att driva en alldeles egen liten butik PROPPFYLLD med härliga underkläder?
Det kommer ofta mail och förfrågningar om hur jag startade om vad jag har för tips till personen som skriver som vill göra EXAKT samma sak som jag.

"-Liksom, hur svårt kan det vara? Det är ju SUPERSKÖNT att jobba hemma precis när man vill! 
Hur mycket tjänar du varje månad? Jobbar du 100%?"


Det första jag skrev är inte ironiskt, jag älskar mitt jobb, tack för att ni öser över mig kärlek och komplimanger om hur nöjda ni är och hur glada ni är över era nya boobisar. Det är ju mötet med er som gör jobbet så himla najs, det många inte ser är all extra tid som läggs på bl.a blogg, sociala medier, bokföring, beställningar, städ, möten och funderingar kring kommande projekt mm. 
I tanken är jag sällan ledig för att vara ärlig, det ingår i att driva eget företag och efter 9 år har jag vant mig men i bland får jag lite svårt att andas när det blir för mycket. Tänk om allt var "klart" när påsen var packad och kunden rullar ut från parkeringen?

Drop In på onsdagar kl 15-18, inte till 19 som det varit förut.

Onsdagar är min och min man Jonathans heliga dag kan man säga, det är den enda rutinen vi har på hela veckan. Han lagar ofta mat men på onsdagar är det ALLTID han som lagar mat till oss.
Jonathan jobbar på Ringhals i kontrollrummet vilket innebär att hans schema rullar i skift som vi inte riktigt vet vad det kallas. Typ 5- eller 7-skift? I vilket fall som helst så varvas förmiddag, kväll och nattpass vilket ger oss en hel del tid tillsammans men eftersom många kvällar och helger försvinner till jobb för hans del är det svårt att få till ett socialt liv med vänner som jobbar dagtid. Vi tycker livet fungerar väldans bra men det finns små saker som behöver "korrigeras". En extra timme på onsdagar gör att vi kan äta lite tidigare och jag kan låsa dörren till butiken och slipper gå ut igen när vi käkat. Guld! :)

Ett steg till att planera om lite är att stänga kl 18 när det är Drop In. Jag skickar alltid beställningar till min engelska leverantör på just onsdagar och när jag stänger kl 19 blir det oftast så att jag plockar in grejerna vid 19, går in och äter med Jonathan och sedan går jag ut igen för att fixa med beställningen som måste i väg för att med lite tur kunna levereras till onsdagen därpå. Det är sällan kunder kommer och börjar prova efter kl 18, de flesta av er har förstått att tidsbokning är det bästa sättet att handla på vilket jag är väldigt tacksam för, det blir mindre stressigt för alla på det sättet.
Dock händer det emellanåt att maten blir kall för att det drar ut på tiden i butiken och det känns inte alls bra. Sätter jag stängning kl 18 vet jag att jag är klar till kl 19, hänger ni med? Självklart går det bra att hämta upp leveranser senare på kvällen också, bara jag vet om det så går det att lösa.

OB-tillägg då? Jag kanske handlar, räcker inte det?

100%, 40 timmar per vecka och betald semester? Njae, så funkar det inte riktigt hos mig. Jag jobbar ju ensam i mitt företag (med support från Jonathan såklart) så det blir svårt att ringa in en vikarie om det krisar. Hade vart fräckt, kunde ju gå precis hur som helst! Haha.

Skämt åsido; Andra tar extra betalt för att jobba kvällar och helger så fr.o.m nu gör jag samma sak. 
Provningar efter kl 18 samt helger (i mån av tid) kostar 100 kr extra/provning. Jag bokar minst en timma för varje kund, det är ganska mycket mer tid än en vanlig butik kan erbjuda.
Dagtid vardagar är det fortfarande HELT GRATIS precis som förut. Ingen stor summa men hundralappen visar att min tid också är värd pengar. Det är många som vill komma på sk OB-tider och jag pusslar så gott det går men jag vill, trots den extra pengen, inte jobba alltid. Det finns andra viktiga saker också, visst gör det? Med tanke på hur många kunder som frågar vad en utprovning kostar så känns det inte som en skräll att ändrar om lite eller hur? Ni som bokat tidigare utan att fått informationen provar gratis. Läs mer här: Utprovning i butik . Rättvist ska rättvist vara!

/Pia





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

BhPias testpanelen har sagt sitt, så här fungerar ByeBra Brösttejp! Vågar Du testa?

Vinnare av lyftande brösttejp, perfekt testpanel!

Vilken färg är egentligen nude, skin, eller hudfärgad? Jag vet inte! ;)