Dron In, vad betyder det egentligen och varför ska man boka tid om det finns Drop in?

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev ett blogginlägg, jag måste erkänna att Instagram och Facebook är VÄLDIGT smidigt i informationssyfte så om ni inte kollat in @bhpia där, gör det!


Ett mål med min butik är att alla som provar hos mig ska känna sig välkomna och bekväma, både med mig och med produkterna jag hjälper till att prova ut. Hela min butik är ett enda stort provrum där mängder av storlekar och modeller trängs på spjuten, ibland kanske det hänger lite väl mycket på väggarna och det fungerar inte att "strosa runt och bläddra för att se vad som finns". Då hamnar det ofta kläder på golvet och galgarna släpper. Jag vill alltid hänga tillbaka allt för att det ska se snyggt ut men framför allt för att nästa provning ska gå smidigt, jag vet ungefär vilka storlekar som finns inne i de olika modellerna och jag vet vart de hänger. Sa jag att det är långt över tusen produkter att hålla ordning på? ;)

"-Min butik är ingen vanlig butik, sa ägarinnan stolt."

Jag förstår att det är svårt att boka en tid för utprovning men "tyvärr" är det en stor del av min affärsidé som som jag är så stolt över. Nöjda kunder ger fler kunder men det härligaste av allt är att de nöjda kunderna kommer tillbaka. Om och om igen! Ge mig din tid så ger jag dig min, hänger ni med?

Förra onsdagen kom det alldeles för många kunder under kort tid och när jag hjälpte två kunder att prova kom det ytterligare fyra kunder till i två olika sällskap plus en liten grabb som inte alls var förtjust i underkläder. Självklart jobbade jag på så snabbt jag kunde men jag kan inte avsluta en kunds provning innan hon är klar, däremot kan jag erbjuda att boka en personlig utprovning för att få mer hjälp en annan gång i lugn och ro. Såklart var inte någon av kunderna sugna på det eftersom de "ändå var i butiken". Förståeligt förstås men om det är kö kan jag inte lägga över en timma per utprovning, det förstår nog de flesta tror jag men när man provar går tiden fort! Bokar man tid får man massa tid!

Så, när jag har fullt upp kommer ytterligare två kunder som "kört ända från Falkenberg" och jag inser att det är omöjligt att hinna göra ett bra jobb för alla kunderna. Exakt vilken tid de två sista kom minns jag inte men jag minns att jag lovat en väninna att stänga butiken senast halv åtta, det är en halvtimma efter normal stängning. Jag bad då de två sista kunderna om ursäkt (varför vet jag egentligen inte men det kändes bäst att göra så och självklart vill man vara trevlig och tillmötesgående trots stress) och förklarade att jag inte hann hjälpa dem idag eftersom det var så många kunder före dem men att det gärna fick boka en personlig utprovning eller försöka på nytt (tidigare än precis innan stängning) nästa onsdag. De ville "gå runt och kika lite" vilket resulterar i ännu fler "ursäkta, jag ska bara ta den där BHn där borta", "det som hamnar på golvet kan ni lägga på bordet så hänger jag upp det sedan" och "jag är hemskt ledsen men jag måste hjälpa kunden som provar nu"... Det blir lite knasigt när det sitter andra kunder och hör allt från verandan. Så, när det "bara" är de två sista tjejerna kvar som nu väntat JÄTTELÄNGE ber jag dem komma in (klockan är nu ca 18.45) för att få hjälp, det är omöjligt att jag hinner hjälpa de två sista som jag såklart förstår är besvikna men som ni vet varken vill eller har jag tillgång till extra personal. Det är bara jag och så länge de inte uppfunnit kloning på riktigt så får det vara som det är. Haha.
Skämt åtsido, det är inte lätt att veta hur min butik fungerar om man inte varit hos mig förut.

Vad tror ni händer nu då? Jo, tjejerna som äntligen ska få prova känner sig inte alls bekväma med att det är två till i butiken så den ena kunden ber dem gå ut med förklaringen "att de också kört från Falkenberg och att de två väntat längre". Bra sagt men inte något jag skulle sagt själv. Att vara trevlig är lätt men i situationer där jag upprepat mig flera gånger med trevliga fraser är det lätt att bli lite...
Inte irriterad men kanske frustrerad? Det är superjobbigt att tvingas bli extra tydlig för då är gränsen till otrevlig hårfin. Återigen vill jag att alla ska känna sig bekväma och välkomna vilket tydligen inte alltid går som jag tänkt mig.

Tror att historien slutade med två missnöjda kunder (den ena köpte en trosa på REA om någon undrar) och två supernöjda som backade upp mig mer än de behövde. De såg vad som utspelade sig och jag har aldrig tidigare varit med om det stödet från två tjejer som jag aldrig träffat förut.
Ni är bäst, jag hoppas att kunderna som inte fick någon utprovning vågar höra av sig igen och boka en privat tid, då blir det aldrig kaos.

"-Två nöjda kunder är bättre än fyra missnöjda tänker jag, eller?"

Jämför man min butik med en restaurang så tänker jag att det är som att bli sur för att det är fullbokat om man inte bokat bord och få frågan om man vill "vänta en stund i baren för att se om det dyker upp något bord". Då kanske det är bättre att ta en hamburgare i Drive In. Då går det oftast snabbt och man slipper vänta på bord/få hjälp/äta mat lagad av mästerkockar. Upplevelsen kanske inte är densamma på McDonalds som på Johns Place men... Tack och lov väljer man själv vart man vill handla, vilken hjälp man önskar sig och vilken kvalitet man efterfrågar.

Boka tid eller kika förbi idag 15-19, det står ett gäng påsar färdigpackade som väntar på sina nya boobisar! Råkar det vara tomt i butiken får du massor med utprovningshjälp, är det kö så vet du nu hur det kan bli, haha. Pöss hej!





"Drop In med risk för kö": Det är Drop In på onsdagar mellan kl 15-19. Perfekt för Dig som bara vill kika förbi och prova lite grann eller hämta produkter som skall levereras. Tänk på att det kan var många i butiken samtidigt och att det då kan bli kö precis som i en vanlig affär. Tumregel: Är det fullt på parkeringen är det fullt i butiken! Jag hjälper såklart alla så snabbt jag kan men ett tips är att boka tid om Du vill vara säker på att få mycket hjälp, extra viktigt om Du är ny kund hos oss! Är det Du och en till som vill prova är "Bara Du och jag och kanske någon mer" ett bättre alternativ.  Återigen, kaffe och te finns så det går ingen nöd på den som får vänta en stund. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

BhPias testpanelen har sagt sitt, så här fungerar ByeBra Brösttejp! Vågar Du testa?

Vilken färg är egentligen nude, skin, eller hudfärgad? Jag vet inte! ;)

Vinnare av lyftande brösttejp, perfekt testpanel!