Sagan om BhPias alternativa Luciatåg 2015


Jo, det var en gång en tjej (jag) som fick så himla många frågor från andra, framför allt tjejer, som ville vara med i hennes kalender som säljs till förmån för Musikhjälpen. Tjejen tyckte att det var så svårt att säga nej till alla som inte fick plats och en till idé började växa. En kväll när hon var ute och lyssnade på Two Smoking Barells på Black Pearl i Varberg tillsamman med sin blivande man Jonathan och deras väninna Jenniann Pettersson dök Yvonne Kullenstjärna upp. De kände inte varandra men Yvonne visste vem Pia var. I bland när man är extra glad kan idéer pysa ut ur munnen, ungefär som grodor som hoppar och de är inte alltid helt genomtänkta... Yvonne tyckte det var en awesome idé med ett Luciatåg där alla gick i underkläder och eftersom Yvonne så passande nog är lärare på Drottning Blankas Gymnasieskolas Stylistlinje så hade vi plötsligt både lokal och stylister.
Idéen var plötsligt inte lika "grodaktig" längre. Det är så, den där tjejen hon har en förmåga att inte kunna tänka "äsch, det vara bara nåt jag sa i förbifarten, det kan nog rinna ut i sanden om jag inte tar upp det igen". Nackdel och fördel. Det är inte alltid helt optimalt när det sagts saker som kanske skulle behövts tänkas igenom lite mer. Two Smoking Barells bokades förövrigt till Pia och Jonathans bröllop nästa år.

Så, Jenniann jobbar på Folkets Hus som bjöd på lokalen. Förutom de timmarna vi var där igår, alltså från 9-20 så har vi haft möte i förväg med deltagarna i Luciatåget och ett antal möten mellan bara oss två för att rodda allt som har med fika, ljudanläggning, städ, belysning, inköp, möblering och annat som måste fixas. Jag har planerat möten med tjejerna som gick i tåget i går, för allas trevnad ville jag att brudarna skulle få gå i underkläder i rätt storlek och helst i så många olika färger som möjligt. Alla måste såklart få hjälp att prova ut sina underkläder men några tog vad de hade hemma, alla är kunder till BhPia. Några åkte hela vägen från- Lidköping, andra bor i Varberg och några körde från Kungsäter-Karl Gustav. Åldrarna landade på 18-74, från 65C till 85HH/L eller XS-4XL om någon funderar på vad det första siffrorna var för konstig kombination. 

Förutom underkläder och lokal så kände vi direkt att det skulle bli svårt att både sjunga och gå i tåg och då kom Sara Olah in i bilden och erbjöd sig att dra ihop en kör som kort och gott döptes till "Sarakören". Jag backade snällt undan eftersom jag inte kan ett dugg om körsång och resultatet blev jättebra! Shit vilket jobb de har lagt ner för att få till tid att repa i sina pressade scheman! 
Bra jobbat SARAKÖREN!

Jenniann lyckades även få Kungsgatans Frukt & Grönt att sponsra med frukt och hon är även stammis på NG:s i Varberg så det var hon som fixade sponsring till glögg, pepparkakor och julmust mm. Stocksvarvarn i Kungsäter AB (alltså mina föräldrar) bidrog och med fikaomkostnader så vi kunde erbjuda en riktigt buffé för det endast 20 kr. Det var nästan ingen som betalade 20 kr faktiskt, de två glasburkarna var till slut helt fulla och tillsammans med Swishbetalningarna 
fick vi in över 12 000 kr igår. Hur många som betalade 200 kr eller mer för att få en kalender vet jag inte för jag har inte hunnit räkna men jag såg väldigt många som stod och bläddrade i sina i går.

Jenniann fick självklart vara Lucia, utan omröstning. ;)

Drottning Blankas elever levererade igår, åtta elever och två lärare jobbade som små blå under några timmar (lägg märke till att det är söndag och att de lätt kunnat säga att de inte kan hjälpa oss på just söndagar då de egentligen är lediga) och gjorde både hår och make up på många av oss. Själv är jag van att sminka mig men för de modellerna som var med igår som aldrig sminkar sig så blev bara den delen en upplevelse i sig. Att få full uppmärksamhet av tre elever samtidigt är ju inte riktigt så som det brukar vara och att få se alla växa in i rollen som tärna till BhPias alternativa Lucia tåg var fantastiskt kul!

Uppskattningsvis var det ca 150 gäster igår och en hund (märkligt va?).
Det som gladde mig extra mycket var att det var en så fin blandning på folket, jag har tjatat om att det INTE är en tjejkväll och att alla är välkomna, unga, mindre unga och alla där emellan. 
Tack för att ni lyssnade på mig och vågade komma, KÄRLEK till er!
Vi hade ingen aning om hur många som skulle dyka upp och min rädsla var att det skulle vara fler i tåget är i publiken. När jag gick runt och pratade med gästerna innan själva tåget insåg jag att det kanske var dumt att säga till tjejerna på ovanvåningen att det var fullt hus, jag sa att det hade kommit gäster. Sanning, inte ens vit lögn! Ville ju inte göra dem mer nervösa än de redan var.

Väl uppe på sen hälsade jag alla välkomna, jag var så torr i munnen att min rödmålade överläpp fastade mot tänderna och för att lösa det pratade jag säkert supersnabbt. Det jag försökte få fram var att jag var stolt som fasen över alla som hjälpt till att göra denna konstiga idé till verklighet, hoppas det hördes! Haha.

Efter att Sarakören sjungt låt ett och två var det dags för tåget att gå ut, jag började nästan gråta där jag stod på scenen och såg ljusen lysa upp lokalen en gång till. Jag pladdrade på nåt om att jag var stolt igen men ordet räcker liksom inte till... Bredvid mig stannade Ulrika Bäcklin, även hon iklädd bara underkläder för att sjunga ett par låtar tillsammans med sin bror Martin Bäcklin från King Melodies. Sedan tog kören vid igen, körde sina sista låtar och avlöstes av Jonas Birgersson och Per Gustavsson från bandet Way Down South som även sponsrat med sin musikanläggning.

Telefonen hade jag lagt undan, det ser dumt ut att gå omkring med den hela tiden. Framåt sju på kvällen kollade jag till den och jag har aldrig haft så många notiser ever, fick bläddra massor för att försöka skumma igenom vad som behövde svaras på direkt och vad som kunde vänta. Hade då fått ett sms från en Sanna som jobbar på GT och innan jag hann svara ringde hon upp och bad om ursäkt för att telefonterroriserat mig. Jag svarade att jag vart lite upptagen och undrade hur hon fått reda på vårt evenemang. HN besökte oss på genrepet vid 15.30 och släppte en liten artikel direkt på nätet, den hade Sanna sett. Hon ville ha bilder från kvällen och HN ville ha sin text godkänd innan de lade ut en längre artikel så efter lite röj på Folkets Hus (där jag absolut inte gjorde mest) åkte jag hem till butiken och inser att bredbandet svajar/inte funkar alls. Osmidigt! 
Får i alla fall gett klartecken till HN, får svar från GT att det brinner i Lysekil och att Sanna kan skriva om vårt alternativa Luciatåg i veckan. Andas lite och får sedan ett nytt sms att nyhetschefen vill ha med artikeln idag. Bråttom! Vid midnatt stänger jag av ljudet på telefonen och hoppas att Sanna är nöjd med bilderna som finally mailats iväg. Tack till Sandor, Amanda, Tore och Jonathan som fotade under kvällen!

Jag tjatar hela tiden om hur glad jag är för allas hjälp, både de som lagt pengar men även de som hjälper till att sälja kalendrar och som roddar med andra saker. Evelina sålde kalendrarna igår, sedan fick hon diska. Kajsa och Ann-Louise var köksbackup och utan dem hade inte fikan varit på plats i tid. Sabina gick med i tåget och hamnade på framsidan på HN idag men förutom att vara snygg fick hon även äran att springa runt och sätta upp lappar och skära frukt. ALLA hjälps åt och ingen tar någon annan för given. KÄRLEK igen!

Att få så stor spridning på frasen "utstrålning har inget med ålder eller vikt att göra" som vi fått nu är så himla coolt.

Klicka här för att komma till bildspelet och artiklen på HN.se.


Foto: Sandor Olah, bilden syns även i GT 14/12 2015.
Klicka här för att komma till artikel. 

Foto: Amanda Jankvist

Foto: Jonthan Ericson 
Jonas och Per var grymma! Lägg Way down South på minnet om du som jag gillar americana/country!

Foto: Jonathan Ericson

TACK räcker inte men... 



Här kommer åter listan på de som hjälpt till innan gårdagen, extra tack till Anna Lindblom, picpeople,se för hennes vackra foton!

 #picpeople #younghairvarberg #frisyrhornan #maddeliten #mh15 #salonglenochfin #ulleyore #himlebrodyr #anderssonochljungblad #bergsfegen #villamanhem #stocksvarvarn #kungsgatansfruktochgrönt #folketshusvarberg #alternativtluciatåg #oretusherat #ngsvarberg #hamnkockenvarberg #karinsmassageochfriskvårdvidhavet #veddigeåkeri 

På frågan om det blir en uppföljning nästa år svarar jag: Vet ej! Just nu är jag supertrött men glad och har fortfarande ett gäng kalendrar kvar att sälja innan jag åker till Skottland för att fira bröllop på fredag. Vill du ha ett ex mailar du info@bhpia.se! Se mer info i tidigare inlägg.

Kram och puss på kinden!



/Pia 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

BhPias testpanelen har sagt sitt, så här fungerar ByeBra Brösttejp! Vågar Du testa?

Vilken färg är egentligen nude, skin, eller hudfärgad? Jag vet inte! ;)

Vinnare av lyftande brösttejp, perfekt testpanel!